Smart
Už mnoho chytrých hlav se zabývalo myšlenkou postavit malé autíčko, jehož délka by nepřesáhla 2,5 m a bylo by možné s ním zaparkovat napříč tam, kde ostatní parkují podélně. Malé vozítko, které by umělo odvézt dva pasažéry a nákupní tašku ze supermarketu, protože dle statistik v autech jezdí v průměru stejně jen 1,5 osoby.
První reálnější projekt začala vytvářet skupina inženýru švýcarské firmy Swatch a vozidlo mělo interní přezdívku Swatchmobil. Společnost Swatch, výrobce hodinek, ale neměla prostory a ani lidi na realizaci celého záměru, a proto oslovila řadu známých automobilek. Nápad se zalíbil německému kolosu, firmě Daimler-Benz, a vznikla nová automobilka SMART jako zkratka slov Swatch Mercedes ART.
Ve Francii v roce 1994 byl vybudován celý komplex výrobních prostor, který nese jméno Smartville, a rozsáhlé investice financovaly obě zakladatelské společnosti, Swatch i Daimler-Benz. Do čela nové společnosti se dostal Nicolas Hayek a pod jeho vedením začaly vznikat první reálná vozidla.
O tři roky později byl na mezinárodní výstavě IAA ve Frankfurtu nad Mohanem v Německu představen první sériový vůz, Smart Fortwo (v překladu znamená Smart pro dva) a sklidil nevídaný úspěch. V prvním roce po premiéře se model Fortwo začal vyvážet hned do devíti zemí v Evropě a v dalších letech vozítko proniklo na japonský a americký trh.
Na přelomu 20. a 21. století se začal vyrábět i kompaktní vůz Smart Forfour (Smart pro čtyři) a o rok později byl představen kabriolet, Smart Fortwo cabrio. Aby toho nebylo málo, vznikl i malý sportovní vůz, Smart Roadster, který je poháněn přeplňovaným tříválcem o objemu 698 ccm s výkonem 60 kW (82 k) a točivý moment je 110 Nm. Smělé plány návrhářů a
automobilových designérů mluvily i o Smartu Formore (Smart pro více) a mělo jít o malé rodinné auto. To už ale nikdy nespatřilo světlo světa.
Jak už tomu bývá zvykem, ani automobilka Smart se nevyhnula finanční krizi. Nové vozy se postupně přestaly vyrábět, došlo k hromadnému propouštění zaměstnanců. Daimler-Benz nakonec prodal akcie ztrátové společnosti Smart mateřskému koncernu Daimler-Chrysler. Generální ředitel Daimleru, Dieter Zetsche, udělal celkem radikální, ale logický krok: staré projekty smetl ze stolu a pověřený tým lidí začal pracovat na modelu Fortwo pěkně od začátku. Automobil Smart Fortwo druhé generace měl premiéru na výstavě ve Stuttgartu v roce 2006 a sériová verze se objevila na trhu na jaře 2007.